Cara Basuh Sayur Agar Dapat Elak Cacing Masuk Perut

Buah dan sayur adalah makanan sihat yang memiliki banyak manfaat untuk kesihatan kerana mengandungi tinggi nutrisi penting seperti vitamin dan mineral.

Tetapi sayangnya buah dan sayur yang seharusnya memberikan manfaat malah sebaliknya membahayakan kita kerana mengandung beberapa zat berbahaya seperti pestisida (bahan kimia untuk elak dari kerosakan /gangguan dari serangga lain)

cara-basuh-sayur-paling-berkesan

Ada beberapa cara yang boleh kita lakukan untuk membersihkan buah dan sayur walaupun sebenarnya hasilnya tidaklah 100%. Cara ini hanya boleh membantu membuang beberapa % racun yang ada pada sayur dan buah.

Membersihkan buah dan sayur memang tidak semudah menghilangkan kotoran dari piring, kerana buah memiliki pori-pori meskipun tidak nampak.

Bila racun masuk ke dalam pori-pori kulit buah ini maka pembersihan biasa dengan cara mencuci tidak akan mampu membuang pestisida secara keseluruhan.

Selain itu, kerana buah dan sayur adalah makanan, anda juga tidak boleh sembarangan membersihkannya dengan sabun.

Melainkan ada pembersih yang selamat digunakan. Ini kejap lagi akak cerita hehe.

Kenapa pestisida (racun) ini bahaya?

cara-basuh-sayur-paling-berkesan-elak-racun

Seperti yang sudah kita ketahui racun tersebut sudah memasuki pori-pori sayur (sayur pun ada liang pori je tau, manusia sahaja ūüėČ )dan sudah tentu bila kita makan, sukar untuk kita keluarkan racun tersebut.

Dalam jumlah yang sedikit mungkin badan kita boleh bertahan dan melawan akan tetapi jika ia sudah terkumpul banyak dan sudah lama bertapa didalam badan, itu yang bahaya. Macam akak setiap hari makan sayur, ulam-ulaman lagi laju boleh bertambah pinggan. hihi

Sedar tak sedar, ini boleh mengundang cacing masuk dalam badan dan akan menyerang sel saraf kita, menyebabkan kanser dan menganggu kesuburan. Kalau anda dah baca pasal telomeres pasti anda tahu bahaya nya racun pada makanan kita.

4 cara cuci sayur dan buah dari racun

  1. Mencuci dengan Air
    walaupun tidak 100% bersih tetapi ia boleh mengurangkan sedikit peratus racun pada buah dan sayur berbanding langsung tak basuh kan?
  2. Kupas kulit buah dan sayur.
    Kita tahu kulit buah contoh buah epal ada khasiat akan tetapi cara ini boleh mengurangkan racun yang ada.
  3. Mencuci dengan cuka
    Ada sesetengah orang cuci buah atau sayur dengan cuka tapi akak tak berani ditakuti akan menyerap rasa cuka.
  4. Mencuci dengan Basic H pencuci semulajadi dari esktrak gabungan jagung dan kelapa.

Haaa ni lah dia pencuci tu, akak sendiri pernah cuba.

basic-h-basuh-sayur-dan-buah

Oleh kerana molekul Basic H lebih kecil dari air, molekul Basic H akan masuk di liang pori lapisan sayur dan membuang bahan kimia, racun serangga, telur cacing yang ada pada sayur yang kita tidak nampak pada mata kasar.

Jika cara keempat¬†rasa susah, mudah sahaja invest¬†duit sedikit beli¬†sayur organik di pasaraya atau tanam sayur sendiri di rumah¬†ūüôā

Ini akak kongsikan video cuci keladak degil pada anggur. Tengok gambar terakhir, jumlah keladak yang tinggal.

About AkakVitamin

A Happy Working at Home Mom | Shakleeprenuer | Momblographer | Love Foods and Travel | Sayang Peluk Cium Keluarga Tercinta kerana Allah | Contact: WhatsApp 018-3176090

2 thoughts on “Cara Basuh Sayur Agar Dapat Elak Cacing Masuk Perut

Leave a Comment

CommentLuv badge