Cara Rawat Anak Sembelit Kronik, Si Ayah Sedia Nak Seluk Bontot

Jarang sekali anak akak kena sembelit jadi bila awalnya dengar kisah ni, rasa macam.. caya tak caya. Betul ke ada masalah anak sembelit sekronik macam ni? Rupanya memang ada, kisah benar.

Anak Sembelit Kronik, Ayah Sedia Nak Seluk Bontot

Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek
 

Kisah ini diceritakan oleh ibunya sendiri, Pn. Farhana. Anak nya masuk setahun memang payah betul nak berak. Mulanya dia sendiri tak perasan tapi bila semakin kerap waktu nak membuang tu lama anak mengeram. Selalunya ambil masa 30 minit hingga sejam untuk meneran. Adakala anak sampai menangis.

Pisang? Betik? Segala makanan lawas semua dah cuba tapi tak lut. Dek kerana sengsara melihat anak meneran, si ayah dah sedia bungkus tangan dengan plastik untuk seluk bontot. Memang agak mengerikan tapi siapa sanggup melihat anak sakit.

Pada tahap anak sembelit lebih kronik, suami isteri ini terpaksa hantar ke klinik, inject bontot. Makin lama berlarutan, anak sendiri takut nak makan dan membuatkan berat turun mendadak, kurusss sangat.

 

Kisah ke-2 Anak Sembelit Kronik hingga warded 4 hari di Hospital

Ini terkena kepada anak makcik akak sendiri, dapat call mengatakan anaknya warded. Bila ditanyakan kenapa, rupanya sebab sembelit. Sembelit hingga warded? Tak pernah sampai di akal.

Sampai je kami di hospital tengok anaknya menonggeng dan kemudian mengereng. Sakit sehingga luka bahagian dubur, langsung tidak dapat baring telentang. Kesiannya yaAllah.

Awalnya doktor inject bontot, tak lut. Rasa nak membuang tapi tak boleh keluar. Percubaan ke dua doktor bagi makanan direct masuk ke usus, barulah keluar. Najisnya dah jadi seperti bola golf besi. Sangat kering dan keras!

 

Simptom Anak Sembelit

sembelit teruk

Jangan tunggu sehingga dah kronik, cuba cek tanda-tanda awal ni satu persatu:

  • Meragam ketika meneran
  • Abdomen mengeras dalam masa yang lama
  • Najis bercampur darah disebabkan luka pada rektum
  • Najis susah keluar dan berketul

 

Rasanya sembelit ni selalu terjadi pada kanak-kanak, agak-agak kenapa ya? Satunya mungkin dari pemakanan. Tak suka makan sayur, tak suka minum air. Bukannya makan sehari terus baik semula, ia memakan masa. Pastikan setiap hari makanan mereka tinggi fiber.

 

Apa itu Fiber?

Satu kumpulan karbohidrat yang tidak dapat dicernakan oleh tubuh dan akan dikeluarkan dari badan. Fiber ini boleh membantu melancarkan pembuangan kerana sifatnya menyerap air sepanjang laluan pembuangan lalu dapat membuang dengan lebih lancar.

 

mealshake untuk kanak-kanak underweight dan obes

 

Adakah fiber yang boleh membantu anak anda? Ye ada. Akak cadangkan pengambilan Mealshake setiap hari. Bukan hanya pelengkap makanan anak, ia juga lebih dikenali sebagai #snekbancuhsihat tinggi fiber.

 

Setiap hidangan Mealshake bersamaan 3 gram fiber. Seorang budak atas 3 tahun memerlukan 20 hingga 30 gram fiber setiap hari. Jika anak 1-3 tahun, boleh mulakan dengan dos rendah, 2 sudu makan. Boleh dibancuh dengan air sejuk seperti smoothie atau bancuh bersama susu anak pada suhu bilik.

 

Jika masalah ini belum dapat diatasi, boleh ambil 2 kali setiap hari sehinggalah sembelitnya hilang.

 

Adakah dengan fiber sahaja sembelit boleh hilang? Tidak. Ini kerana dalam Mealshake juga ada mengandungi MAGNESIUM yang bantu melancarkan pembuangan. 😉

 

Bagaimana Magnesium membantu atasi Sembelit?

Magnesium membantu menenangkan otot usus sambil membantu meningkatkan jumlah air di dalam kolon. Kesannya najis akan menjadi lebih lembut dan mudah untuk dibuang tanpa sakit lagi.

 

Testimoni Mealshake atasi Sembelit

Apa kata ibu-ibu yang pernah cuba Mealshake?

testimoni mealshake atasi sembelit

“Alhamdulillah.. after consume Mealshake tak sampai seminggu, my little boy dah tak sembelit dah. Dulu everytime nak buang air besar abis satu rumah dia berlari sambil menangis, kadang-kadang tertidur sambil berdiri coz sakit nak buang air besar katanya.. now i’m not worried anymore, hari-hari dia membuang air besar without any constipation. Tq Shaklee”

 

 

 

 

 

 

Testimonial-Meal-Shake-Atasi-Sembelit-Anak

 “Anak sulung saya ada masalah sembelit kritikal.. dah bawa gi pakar tapi hasilnya tetap sama.. baru mecuba Mealshake seminggu, 2-3 hari belum nampak kesan.. hari ke-4 tengok najisnya dah lenbut.. kalau dulu sampai darah keluar setiap kali sembelit. Sekarang selera makan pun dah bertambah.. syukur sangat”

 

 

Tak cuba tak tahu.. kesian kat anak. Kita sendiri kalau tak membuang.. azabnya YaAllah. Cukuplah sembelit semasa berpantang. Menangis! Takut jahitan terbuka semula. Apa pun, cegah lebih baik dari merawat, kan? 🙂

 

anak gembira sembelit tiada lagi

WhatsApp akak 018 317 6090 untuk tempahan dan pertanyaan lanjut

About AkakVitamin

A Happy Working at Home Mom | Shakleeprenuer | Momblographer | Love Foods and Travel | Sayang Peluk Cium Keluarga Tercinta kerana Allah | Contact: WhatsApp 018-3176090

5 thoughts on “Cara Rawat Anak Sembelit Kronik, Si Ayah Sedia Nak Seluk Bontot

Leave a Comment

CommentLuv badge