Pil Kalsium Punca Batu Karang?

Bila awalnya baca tentang kalsium punca batu karang jadi agak gerun nak minum susu atau ambil pil kalsium. Yelah, siapa tak seram bila ada ketulan batu di dalam badan.

 

Ya, sesetengah rawatan boleh keluarkan batu itu semula tapi kan lebih bagus jika dapat cegah sebelum terkena.

 

Apa itu Batu Karang?

sakit batu karang

Air kencing kita mengandungi garam galian yang telah hancur. Jika garam ini terlalu pekat, garam berlebihan akan bertukar menjadi keras dan dinamakan ‘batu’. Lama kelamaan ia boleh menyekat saluran air kencing hingga boleh menyebabkan jangkitan dan keradangan.

 

Antara tandanya sakit di sekeliling pinggang hingga ke bahagian kelangkang yang dipanggil renal colic atau ada yang langsung tidak merasa apa-apa pun tanda sehinggalah tahap serius dan perlu dipecahkan dengan rawatan ultrasound.

 

Kalsium Punca Batu Karang?

 

Mengikut pembacaan akak, batu karang terbahagi kepada 4 jenis; batu kalsium, struvite, asid urik, sistein (boleh peroleh info lanjut di sini).

 

Bila baca ni jangan pula jadi takut nak minum susu atau ambil kalsium kerana tulang kita sangat perlukan kalsium bagi mencegah risiko tulang rapuh atau osteoporosis di kemudian hari. Jadi apa perlu kita buat?

 

Sebelum ambil mana-mana pil kalsium, pastikan ia menepati ciri-ciri selamat ini iaitu ia mestilah didatangkan bersama-sama dengan Magnesium dan Vitamin D. Apa fungsi kedua-dua vitamin ini?

 

Magnesium bertindak sebagai agen pengangkut kepada kalsium untuk membawanya ke tulang untuk diserap. Ibarat macam kita nak pergi jalan-jalan, jika tiada kereta bagaimana nak sampai? Akan stuck di satu tempat sahaja.

 

Vitamin D pula bertindak sebagai rakan terbaik untuk kalsium menyerap lebih baik ke tulang.

 

Malangnya, rata-rata pil kalsium di pasaran hanya mengandungi kalsium yang tinggi sahaja tanpa magnesium dan vitamin D. Dan kebanyakan pengguna paling kuat pun akan melihat berapa jumlah kalsium sahaja tanpa hirau 2 vitamin ini.

 

Haa sekarang dah tahu kan? boleh lah memilih dengan bijak! 🙂

ostematrix pil kalsium

 

Jika dulu akak pun main sambar je mana-mana pil kalsium di farmasi, alhamdulillah kini tidak lagi. Semestinya Ostematrix pilihan kami sekeluarga; ostematrix melegakan sakit magrain.

 

Ada juga yang alah bau susu, terasa loya dan sebagainya boleh cuba ostematrix ni. Tak berbau. Pilnya pun mudah telan. Akak memang syorkan.

 

WhatsApp 0183176090 untuk consultation dan tempahan

About AkakVitamin

A Happy Working at Home Mom | Shakleeprenuer | Momblographer | Love Foods and Travel | Sayang Peluk Cium Keluarga Tercinta kerana Allah | Contact: WhatsApp 018-3176090

2 thoughts on “Pil Kalsium Punca Batu Karang?

Leave a Comment

CommentLuv badge